Selecteer een pagina

Column Juli.


 

 

 


Het is altijd leuk en zelfs interessant om respons te krijgen op  je column.

Vooral bij de column beweging van juni kreeg ik leuke reacties.
En reacties zijn altijd belangrijk…voor iedereen die beweegt, want bewegen blijft belangrijk.
Het is goed als je conditie een oppepper krijgt.
Oké…het zal niet altijd lukken, maar je moet er wel je best voor doen.
Oké…oké…hoor ik nu iedereen roepen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
‘Doe jij dan aan sport?’
Als ze dat vragen moet ik altijd lachen en zeg ik: ‘Ja. Om de week ga ik ’s woendags naar mijn smartlappenkoor  De Kleppers
en dan beweeg ik…zoals deinen op de muziek en in de pauze en na afloop beweeg ik met
mijn rechterarm en hef ik het glas…oké twee dan! Maar dan zie ik boven op een klein kamertje
in ons huis een hometrainer staan en dan wik ik en dan weeg ik bij mezelf…zal ik wél of zal ik niet…

Maar Bianca Monkel had nog een goede tip. Ze zegt: ‘ Maak telkens je spieren los, soort warming up.
Een kwartier rust is vrij lang wat betreft het warm /flexibel /soepel houden van je spieren.
Ik heb bijna mijn hele leven gesport, ongeveer 10 uur per week, tot ik fibro kreeg. Nu sport ik nog,
met mate en wat mijn lichaam toe laat. Luisteren naar je lichaam is inderdaad heel belangrijk.
Ik zie mijn lichaam als ik ga sporten een beetje als de diesel motor van vroeger,
eerst even voorgloeien alvorens te starten!’

Wat ik hierboven zeg is natuurlijk alle gekheid op een stokje zoals ze dat hier zo mooi kunnen zeggen,
maar wat Bianca zegt is wáár. En trouwens als je gaat bewegen is het verstandig om goed na te denken
hoe je beweegt. Stap je op de fiets en ga je een eind rijden, dan moet je wel in de gaten houden
dat je ook weer terug moet. Ga je een eind wandelen dan moet je ook in de gaten
houden dat je weer dezelfde weg of anders terug moet.
In mijn boek heb ik daar ook over geschreven.
Bewegen en dan weer ontspannen. Daar heb je ook mooie oefeningen voor, al is het maar
visualiserend. Ook bewegen met zachte Tai Chi. Dat kan voor veel mensen echt goed doen.
Ik heb in zo’n groep gezeten en als je iets niet kon of als iets niet ging in verband met
teveel pijn, dan hoefde je niet mee te doen, maar dan met visualisatie kon je al ver komen.
Belangrijk is echter je spieren soepel te houden, want beweeg je niet dan zal je merken
en dat gaat snel dat de spieren worden ingekort. En dat kan naderhand zéér pijnlijk zijn.
Dus…allemaal de voetjes van de vloer…dansen?
Kan je dansen met fibromyalgie?
Ja hoor, al is het maar één minuut. Pijn zal je misschien hebben of krijgen, maar weet
dan dat je dan toch lekker hebt gedanst. Positief denken en doen brengt je al een heel eind.
Veel plezier!!
Groetjes en tot volgende maand.

Huub

 

 

 

 

Share This