Selecteer een pagina

Handige zaken

 

vragenlijst over pijn en andere klachten
tevens over emoties en gevoelens

Voordat je een arts of specialist gaat bezoeken is het verstandig  dat je jezelf van tevoren goed gaat
voorbereiden op hetgeen je aan hen wilt vertellen of vragen. In deze vragenlijst/pijnlijst staan een groot aantal klachten,
emoties en gevoelens beschreven die eventueel bij jou kunnen voorkomen.
Als je alles hebt gelezen en beantwoord, heb je een behoorlijk goed overzicht.
De klachten die in deze lijst staan hoeft natuurlijk niet bij jou van toepassing te zijn.
Je kan eventueel de voornaamste punten eruit halen. Mocht het zo zijn dat bepaalde klachten niet in
deze lijst voorkomen, dan kan je  jouw klacht(en) in de vakjes onderaan noteren.

Deze lijst kan jezelf gebruiken, maar kan ook aan jouw huisarts/specialist geven worden.
Mocht je de klachtenlijst voor de arts gebruiken, geef deze dan ruimschoots van tevoren aan hem af.
De arts kan zich dan voorbereiden. Vraag desnoods een dubbele tijd aan om met jouw arts/specialist te
spreken eventueel óver deze pijnlijst.
 
Enkele belangrijke tips:
* Als u meerdere klachten heeft die niet op deze lijst staan, kan je deze in de vakjes plaatsen onderaan de lijst.
* Je kan beter teveel dan te weinig informatie geven.
* Heb je vragen aan je arts, schrijf deze dan op zodat je ze niet vergeet.
* Heb vertrouwen in jouw huisarts/specialist.
* Als je hem/haar veel wilt vertellen/vragen, vraag dan dubbele spreektijd aan.
* Schaam je niet om vragen te stellen. Artsen hebben meer gehoord dan jij wellicht zelf denkt.
* Wees eveneens mondig.
* Probeer van de kleine dingen te genieten.
* Probeer positief te blijven.
* Vraag om begrip en erkenning.
* Vind je de klachten té privé en durf je er niet openlijk over te praten met je huisarts, schrijf deze vragen
dan op en leg het voor aan de desbetreffende arts.
* Geef jezelf eens wat vaker een schouderklopje.
* Bedenk wel dat JIJ de belangrijkste persoon bent.

Toestemming:
Hierbij geef ik jou toestemming deze klachten/pijnlijst uit te printen voor jou zelf en/of huisarts/specialist.
Als je nog vragen hebt of eventueel een aanvulling voor deze lijst, schrijf dan even een briefje naar:
Huub Fest, Malvert 2443,
6538 AN te Nijmegen
of via e-mail:
huipie82@hotmail.com Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft


Wanneer je medicijnen slikt is het niet vreemd als je de soms moeilijke namen wel eens vergeet.
Zodra een arts je vraagt wat je allemaal slikt kun je nogal overrompelt worden door de vraag en met je mond vol tanden staan.
Wij hebben daar wat op gevonden en bieden u daarom gratis de Medicijnenlijst aan. Deze is hierboven te downloaden.
In deze lijst kun je precies aangeven welke medicijnen je moet nemen en voor welke je allergisch bent.
Deze lijst is ook handig als je bijvoorbeeld door ambulancepersoneel naar de eerste hulp gebracht wordt.
Zij hebben dan in 1 overzicht uw gegevens.

Een samenvatting van je toe te nemen medicijnen en de medicijnen waar je allergisch voor bent.

De pijnlijst is te vinden in mijn boek: fibromyalgie – omgaan met weke-delenreuma vanaf boek  2015.
(boek heeft momenteel achtste druk)

Enkele belangrijke tips:
* Houdt regelmatig wijzigingen bij.
* Print de ingevulde lijst uit en neem deze mee.
* Houdt een ingevulde lijst op zak, handig voor ambulance personeel.
* Bewaar oudere versies zodat je achteraf kunt laten zien welke medicijnen
je in het verleden gehad hebt.
* Houdt de datum goed bij zodat ze kunnen zien hoe recent de lijst is.
* Er zijn apothekers die graag voor u een recente lijst willen uitdraaien met de gegevens
die zij hebben.
* Voor het buitenland is het handig als u ook de Latijnse naam aangeeft.

Toestemming:

Hierbij geef ik jou toestemming deze medicijnenlijst uit te printen voor jou zelf en/of huisarts/specialist.
Als je nog vragen hebt of eventueel een aanvulling voor deze lijst, schrijf dan even een briefje naar:
Huub Fest,
Malvert 2443,
6538 AN te Nijmegen
of via e-mail: huipie82@hotmail.com Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Wat kan je zoal in deze rubriek vinden?

* Tips voor in de woonkamer

    * Tips voor in de keuken
    * Tips voor in de slaapkamer
    * Tips voor in de douche/badkamer
    * Tips voor je lichaam en geest
    * Algemene tips

Tips voor in de woonkamer
* Als je moeilijk kan lopen, zorg er dan voor dat je alles zo dicht mogelijk bij de hand hebt zodat je niet téveel energie hoeft te verspillen
die je toch al zo hard nodig hebt. Zorg ervoor dat alles voor jou een vaste plaats heeft.
Voor mensen die last hebben van concentratie en vergeetachtig zijn is dit een goede oplossing.

* Ook het huishouden moet gewoon doorgaan en moet er dus ook worden schoongemaakt.
Doe dus niet alles achter elkaar en neem tussen de schoonmaakwerkzaamheden rustpauzes nemen.
Neem wat te drinken en ga even lezen zodat je je even kan ontspannen om daarna (als het kan)
weer verder te gaan.

Tips voor in de keuken
* Zorg ervoor dat de dingen die je het meest gebruikt op schouderhoogte staat.
Het is niet de bedoeling zware dingen bóven op een schap te plaatsen. Dat geeft alleen nog meer ongemak.

* Het aanrecht is van belang de goede hoogte te hebben. Zorg ervoor dat je niet gebogen hoeft
te staan, want dit geeft alleen maar problemen met armen en rug.

* In een zorgwinkel of elders zijn keukenmaterialen te koop die voor gemak kunnen zorgen zoals:
speciale aardappelschilmesjes, bussen-en flessenopeners

* Ga als je bijvoorbeeld aardappelen moet schillen, groente moet schoonmaken, afwassen en dergelijke er gemakkelijk bij zitten.
Maak gebruik van een krukje. Er zijn bij bepaalde meubelzaken speciale ergonomische krukjes te koop.
Op deze manier krijg je geen pijn in je rug.

* Er zijn bij ‘Tupperware’ rubberen doekjes verkrijgbaar. Deze zijn uiterst handig om flessendoppen
open te draaien of deksel van bepaalde potten.

* ‘Tupperware’ heeft ook een heel handig blikkenopener waarmee je zónder al teveel kracht te zetten een blik kan open maken.

* Als je iets uit een kastje moet pakken en je moet reiken, dan is het gemakkelijkste met jouw arm een kort draaiende beweging
te maken en dan het kastje te openen. Door teveel strekbewegingen kan dat pijnlijk voor de spieren zijn.
Hetzelfde doen als je spulletjes uit de kastjes moet pakken.

Tips voor in de slaapkamer

* Het is altijd fijn als je een goede nachtrust hebt. Dan weet ik zeker dat je dan s’morgens ook lekkerder
en minder vermoeid je bed uitstapt.
Zorg voor een goede temperatuur in de slaapkamer.
Niet te warm en zéker niet te koud.

* Zorg ervoor dat de slaapkamer donker is en niet teveel licht in de slaapkamer kan komen.

* Heel veel mensen krijgen krampen in de benen als ze een koud bed instappen. Je kan van tevoren even een warmtedeken
aanzetten of een warme kruik in bed leggen, zodat de kou in bed is verdwenen. Op deze manier kan je lichaam zich beter ontspannen.

* Zorg goed voor jezelf door een goed matras en kussen aan te schaffen.
Op de website staat een artikel over kussens en dergelijke van Mell&Robb.; Zij geven uitstekende adviezen.

* Belangrijk is dat je alles bij de hand hebt voor als je op bed moet (blijven) liggen.
Zorg voor voldoende drinken bij je bed en leg vlakbij je bed wat schrijfgerei en wat leesboekjes, puzzelboekjes en dergelijke.
Je wilt natuurlijk graag (altijd) bereikbaar zijn. Leg de telefoon dan
naast je neer. Een handige tips is om aan je bed een mobieltasje te hangen.
(wel zorgen op tijd je mobiel op te laten J)

* Hang naast je bed een plastic tasje. Daarin kan je het afval in deponeren.

* Zorg ervoor dat je vlak bij de hand een lichtschakelaar hebt.

Tips voor in de badkamer
* Is het moeilijk het bad of douche in te stappen dan is het mogelijk bij WVG (’t RIO) bad/douchesteunen aan te vragen.

* Heb je een douche of bad, zorg er dan voor dat je niet kan uitglijden. In de winkel zijn speciale douche/badmatten
verkrijgbaar die ervoor zorgen dat je niet kan uitglijden.
Er zijn ook plakfiguren verkrijgbaar die voor hetzelfde effect zorgen.

* Een douche/badkamer moet vooral behaaglijk zijn. Lekker warme omgeving is dus aanbevolen.

* Zorg wel voor voldoende ventilatie

* Probeer zoveel mogelijk alles bij de hand te hebben voor de dagelijkse douchebeurt, zodat je niet uit douche of bad hoeft te stappen.
Er zijn rekjes in de handel waar je alles in kunt zetten.
Handig is ook om zeep aan een haakje op te hangen. Dan raakt deze ook niet zoek. Maak op verschillende hoogte (staan en zithoogte)
een haakje waar je wat spulletjes aan kan hangen.
Lekker alles binnen je bereik.

* Het instappen in een bad kan (soms) moeilijkheden geven. Een opstapje kan (eventueel) uitkomst bieden.
Zorg er wel voor dat alles stevig op de grond staat. En zorg er eveneens voor dat je in evenwicht staat om vallen te voorkomen.

* Er zijn ook speciale beugels verkrijgbaar voor in bad waaraan je je zelf kan optrekken.
Ook bij het uitstappen kunnen beugels ervoor zorgen dat dit gemakkelijker gaat.

* Sommige mensen zweren bij een badzitje. Ook deze zijn via WVG (’T RIO) vekrijgbaar.
Vraag er eens naar.

* Maak een gebruik van lekkere olie of badgeuren. Verwen jezelf eens goed.
Het geeft je zo’n ontspannen gevoel. Een douche of bad moet niet inspannend zijn.
Dat is niet lekker en geeft meestal pijn en ongemakken.

* Je hebt ook wel een radiootje die je in de douchecabine/badkamer kan gebruiken.
Het radiootje is namelijk waterdicht. Lekker ontspannen met een zacht muziekje aan.

* Leg in de badkamer een matje (die niet kan glijden). Dan heb je ook meer houvast.
Heel veel mensen leggen op de grond een oude handdoek/badlaken.

* Als je ruimte hebt in je badkamer kan je in een kastje je ondergoed/(nacht)kleding kwijt die je op
dát moment wilt aantrekken. Dan hoeft je niet van de warme badkamer de koude gang in, in je blootje.

* Verstandig is om een warme handdoek te gebruiken om je af te drogen.

* Zorg ervoor dat je je héle lichaam goed afdroogt om irritatie te voorkomen.

Tips voor lichaam en geest
* Belangrijk is dat spieren en gewrichten soepel blijven. Daarom is bewegen zo belangrijk.
Je hoeft niet als een gek te rennen of je in het zweet te trainen. Gewoon rustige bewegingen
kunnen de spieren en gewrichten soepel houden waardoor je minder pijn en ongemakken krijgt.

* Let altijd op je binnen je grenzen blijft. Want door te overdrijven kan dat alleen schade berokkenen
en dat lijkt niet de bedoeling te zijn van bewegen.

* Een lichaamsmassage kan bijzonder ontspannend zijn. Niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je geest.

* kaken Regelmatig hebben mensen last van hun kaken.
Een lichte gezichtsmassage kan helpen de pijn te verzachten. Wat moet je doen? Breng middel-en wijsvinger van beide
handen naar de kaaklijn en maak zacht draaiende bewegingen.
Je hoeft geen extra druk uit te oefenen. Door de draaiende bewegingen worden de spieren gemasseerd.

* Energie Energie heeft ieder mens nodig. Hoe voel je jouw energie. Wrijf je maar eens eerst
goed en stevig in je handen en breng deze dan vlak voor je gezicht. Je voelt dan warmte.
Deze warmte is jouw energie. En deze energie kan je voor alle doeleinden gebruiken.
Veel mensen met fibromyalgie en mensen met andere spierziekten hebben vaak last van hun nek.
Leg jouw warm gewreven handen achter in je hals. Dat is een heel fijn gevoel. Bij velen gaan dan al de spanningen weg uit het achterhoofd.

* Achterhoofd Onder aan het hoofd aan de achterzijde hebben veel mensen last van spanningen.
Je kan deze twee drukpunten opzoeken. Doe maar heel langzaam jouw hoofd naar voren.
Dan voel je spanning op die twee punten (links en rechts). Plaatst (druk) met beide wijsvingers op deze twee punten
en begin deze langzaam te masseren. Je zult voelen dat de spanning minder wordt, waardoor ook de pijn gaat verminderen.

* Zijkanten van slapen Spanningshoofdpijn komt zeer regelmatig voor. Met beide wijsvingers kan je zachte masserende bewegingen maken bij de slapen.
Je zult merken dat de pijn minder wordt.

* Zijkanten van knieën Fibromyalgiepatiënten hebben last van de aanhechtingen van de spieren bij de knieën.
Met beide wijs-en middelvinger kan je zachte druk uitoefenen door draaiende bewegingen te maken. Zorg ervoor dat het geen pijn doet. Dus je hoeft niet hard te drukken.

* Slaapstoornissen Ga ontspannen staan of zitten. Knijp zachtjes met duim en wijsvinger in je rechter oorlel. Dit blijkt een punt te zijn waardoor slaapstoornissen worden opgeheven.
Rechts werkt sneller dan links.

Algemene tips
* Ga naar je Gemeente en vraag of je eventueel in aanmerking kan komen voor een collectieve ziektekostenvezekering.
In veel gevallen heeft de overheid een collectieve ziektekostenverzekering beschikbaar voor mensen met een laag inkomen.
Ouderen met een extra zorgvraag en onder meer chronisch zieken kunnen gebruikmaken van bijzondere bijstand. Als je daarvoor in aanmerking komt,
kan dat enorm veel schelen in de kosten.
Bijzondere bijstand wordt door gemeenten verstrekt aan mensen met een laag inkomen en een verhoogde zorgvraag.

* Er is veel meer aftrekbaar bij de belastingen als je chronisch ziek bent.
Heel veel mensen laten dit gewoon liggen. Deels omdat ze dat niet weten.
Vraag eens bij de belastingen of je hiervoor in aanmerking kan komen.
Vraag gerust informatie materiaal aan. De belastingdienst is er voor jou!

* Er is een heel handig boekje uitgegeven met als titel: vingertops tips 2 (gezond met acupressuur) geschreven door: dr. Hans Ewald.
Dit boekje komt uit de Ankertje serie. Door acupressuur kan je bepaalde kwalen/kwaaltjes verminderen.

Share This