Selecteer een pagina

Darmproblemen

Afbeeldingsresultaat voor symptomen


Veel mensen met fibromyalgie klagen over darmproblemen.
Het kan totaal verschillend zijn en het is elke dag dan maar weer afwachten wat de darmen zullen gaan doen.
Diarree is natuurlijk heel erg vervelend, maar obstipatie ook. Obstipatie kan zelfs zéér pijnlijk zijn.
Een groot aantal mensen met fibromyalgie kunnen of durven nergens naar toe te gaan waardoor het een sociaal obstakel wordt.
Mensen blijven thuis en durven niet bij iemand op bezoek te gaan of iets te ondernemen omdat het toiletbezoek zelfs zéér regelmatig is.

Diarree

Obstipatie

Diarree
Diarree komt veel voor bij fibromyalgiepatiënten.
Het is een zinvolle reactie van het lichaam omdat het zorgt dat de schadelijke stoffen verdwijnen.
Het is natuurlijk vervelend als je plotseling naar het toilet moet hollen. Er kunnen diverse oorzaken zijn voor het krijgen van diarree.
Diarree wordt onder meer veroorzaakt door een infectie met bacteriën of virussen.
Het slijmvlies van de maag en darmen is dan ontstoken. Buikgriep is de meest bekende vorm van diarree.
Een virus is in dat geval de boosdoener. Maar ook teveel aan koffie, medicijnen en bepaalde voedingsstoffen kunnen diarree veroorzaken.
Heftige emoties en psychische spanning kunnen mensen tevens met diarree opzadelen.

De verschijnselen
Doordat de darmwand geïnfecteerd is of geïrriteerd, kunnen de hoeveelheid voedingsstoffen en verteringssappen,
waarin het voedsel is opgelost, de wand van de dunne darm niet passeren.
Daardoor komt het als waterdunne ontlasting naar buiten. De samentrekkende beweging van de darmwand (peristaltiek) neemt toe,
waardoor de darminhoud versneld en met kracht naar buiten wordt gewerkt.
Pas dus op voor uitdroging als diarree lang aanhoudt

Drink veel water
Bij diarree moet je vooral veel vocht innemen.
Diarree veroorzaakt namelijk een verlies van vocht en dat kan leiden tot uitdroging van het lichaam.
Vooral kleine kinderen en oude of zieke mensen lopen risico op uitdroging. Je kan dit voorkomen door veel water,
kruidenthee of kleine hoeveelheden frisdrank te drinken.
Mijd wel frisdranken met cafeïne, of drink kookvocht van rijst.
Dit middeltje uit grootmoeders tijd is culinair misschien niet erg hoogstaand maar is wel heel erg doeltreffend.
Voor zware diarree bij volwassenen kan je bij de apotheker zeker terecht voor middeltjes die het vochtpeil opkrikken.
Er zijn ook eenvoudige middeltjes die je zelf kan maken.
Zes theelepels suiker en één theelepel zout oplossen in een liter gesteriliseerd water.

Eet kleine porties
Eet vaker (6 keer per dag in plaats van 3 keer bijvoorbeeld) Zo kan je de dagelijkse hoeveelheid voedsel opdelen in kleine porties.

Soep
Kippenbouillon of groentesoep (vooral wortelsoep) is makkelijk te verteren en je krijgt tegelijk vocht binnen wat bijzonder belangrijk is.
Niets gaat boven zelfgemaakte soep, want er zitten geen additieven of room in.
Een goede hulp bij acute diarree….kook eventueel wat deegwaren mee, dan heb je een iets stevigere maaltijd.

Bepaalde voedingsmiddelen mijden
Alle fruit, behalve bananen

Rauwkost en peulvruchten (linzen, boontjes)
Melkproducten
Alle vette en zoete voedingswaren zoals gebak, chocolade, gerechten met saus, vlees en worstsoorten.

Eet zetmeelhoudende en magere eiwithoudende producten
Als de symptomen wat verminderen, mag je geleidelijk aan weer zetmeelhoudende producten
(vooral rijst) en magere vis of vlees (kip zonder het vet) op het menu zetten.

Neem liever geen medicatie tegen diarree
Als je deze tips volgt, gaat de diarree vaak na enkele dagen vanzelf over. Geneesmiddelen zijn dus vaak overbodig.
Die zijn vooral bestemd voor mensen die een lang traject moeten afleggen en dus niet gemakkelijk naar het toilet kunnen.
Laat ze in andere gevallen voor wat ze zijn, want bij een infectueuze diarree kunnen ze de situatie nog verergeren.

Raadpleeg jouw huisarts
Raadpleeg jouw huisarts als je koorts hebt, als er bloed in de ontlasting zit,
als je heel vaak naar het toilet moet (meer dan 10 keer per dag) of als de diarree langer dan drie weken duurt.
Diarree is een symptoom, geen ziekte. Ze kan wijze op een ernstige infectie of het begin van een chronische darmaandoening.
Aarzel dus nóóit om naar jouw huisarts te gaan.

Obstipatie

Ja, en als fibromyalgiepatiënten last hebben van diarree kan het ook andersom zijn, namelijk obstipatie, hardlijvigheid of verstopping.
We spreken van obstipatie als de stoelgang verscheidene dagen is weggebleven,
de ontlasting buitengewoon hard en droog is en er met veel moeite uitgeperst moet worden.
Dat kan een gevoel geven van buikpijn of vol gevoel. Obstipatie kan verschillende oorzaken hebben.
Onder andere ziekte, bijwerking van medicijnen, vertraagde stofwisseling of van suikerziekte en een slecht functionerende dikke darm.
Ook kan onjuiste voeding aanleiding geven tot obstipatie of een zittende levenswijze waardoor de buikspieren verslappen.
Er zijn veel mensen die aandrang gaan onderdrukken en dus juist niet het toilet bezoeken.

Bij veel mensen leeft de gedachte dat ze aan verstoppen of obstipatie lijden als ze niet elke dag het toilet bezoeken.
Maar dat is beslist niet het geval. De behoefte om naar toilet te gaan is bij iedereen verschillend.
Er zijn mensen die elke dag gaan of zelfs drie keer per dag. Maar er zijn ook mensen die maar één keer per week naar het toilet gaan.
Soms kan obstipatie leiden tot hoofdpijn en het ontstaan van spataderen omdat men veelvuldig perst.
Tevens is de kans dan groot op aambeien en gebrek aan eetlust.

Gebruik dus vezelrijke voeding. Ga op tijd naar het toilet.
Stel dus niet uit als je aandrang voelt, want anders dikt de ontlasting in. Zemelen geven een laxerende werking.
Zemelen zijn te koop bij de drogist of reformwinkel. Gebruik dan zes afgestreken eetlepels per dag,
vermengd met water, yoghurt, vla, karnemelk, gehakt en omelet.
Zemelen zijn niet alleen goed maar ook lekker (tenminste voor veel mensen).
Een dagelijkse wandeling kan goed doen en de stoelgang op gang brengen.
Zorg dus voor voldoende lichaamsbeweging. Heb je een handicap of is bewegen moeilijker geworden,
dan tóch proberen te bewegen op jouw eigen manier. Je hoeft niets te forceren.
Blijf binnen je perken, zeg ik altijd! Kijk gewoon zélf tot hoever je kan en wilt gaan.

Voedingsvezels tegen constipatie
Constipatie is een veelal voorkomend probleem. En soms kan de aandoening hardnekkig zijn.
In de meerderheid van de gevallen kunnen de transitproblemen opgelost worden door de voeding aan te passen,
door het eten van vezels. Dat kunnen zowel oplosbaren als onoplosbare vezels zijn.
De behandeling van constipatie hangt af van de duur en de ernst van de verstopping.
Maar door eenvoudige wijzigingen in de levensgewoonten kan het al voldoende zijn om einde te maken aan dit ongemak.
Het probleem kan worden opgelost door als eerste het verhogen van de vezelconsumptie.
Vezels zitten vooral in groenten en fruit.

Er zijn twee soorten vezels. Dat zijn oplosbare en onoplosbare vezels.

Beide soorten zouden idealiter in dezelfde hoeveelheden gegeten moeten worden.
Maar je moet natuurlijk niet gaan overdrijven. Téveel aan oplosbare vezels kunnen voor irritatie en pijn zorgen
terwijl onoplosbare vezels verantwoordelijk kunnen zijn voor een opgeblazen gevoel.

Daarnaast is het noodzakelijk dat men veel drinkt, gemiddeld anderhalve liter per dag met een voorkeur voor water.
Om doeltreffend te kunnen zijn, hebben vezels water nodig om op te zwellen.
Zo wordt het volume en het gewicht van de ontlasting groter.
Drinken moet u overigens niet alleen ’s morgens doen en tussen de maaltijden door, maar ook tijdens de maaltijden.
Sommige dranken zijn dan weer niet aangewezen zoals: Koolzuurhoudende dranken (inclusief spuitwater),
laxerende thee (sennebladeren, bastjeshoutthee of thee met hars), alcohol met gezoete wijn of fruit.

Oplosbare vezels
* Gedroogde abrikozen en dito pruimen en vijgen.

* Bruine bonen
* Spruitjes
* Mango’s, bananen, sinaasappelen, perziken, appels
* Worteltjes, gekookte spinazie, prei, tomaten, sla
* Gestoomde aardappelen

Onoplosbare vezels
* Amandelen, gedroogde dadels

* Volkorenbrood, zemelbrood
* Erwtjes, kikkererwten, linzen
* Gekookte prinsessenboontjes

Er zijn ook heel wat voedingswaren te koop die kunstmatig verrijkt worden met vezels,
maar daarop hoef je niet noodzakelijk een beroep te doen. Een gevarieerde voeding biedt meestal voldoende hoeveelheid vezels.

Belangrijk is ook om regelmatig te bewegen. Lichaamsbeweging kan helpen om constipatie te bestrijden.


Gedeeltelijke bron: E-gezondheid.be

Psylliumvezel

Psylliumvezels ondersteunen de darmfunctie, beschermen de darmwand en gaan zowel constipatie als diarree tegen.
Daarnaast helpen psylliumvezels bij het verlagen van de cholesterolspiegel door cholesterolbinding en het stimuleren van galzoutvorming.
De vezels ondersteunen een normale bloedglucosespiegel door een meer geleidelijke opname van suikers uit het
voedsel en bevorderen de uitscheiding van gifstoffen met de ontlasting. Psylliumvezels passen uitstekend in een reinigingsprogramma.
Psyllium bestaat grotendeels uit wateroplosbare vezels (unieke, sterk vertakte arabinoxylanen).
Psylliumvezels vormen een kleur- en geurloze gel als ze in contact komen met water en kunnen tien keer
het eigen drooggewicht aan water opnemen. Een voordeel van psyllium boven andere oplosbare vezels is
dat psyllium in mindere mate wordt gefermenteerd door de darmflora en daardoor minder aanleiding geeft tot klachten
zoals een opgeblazen gevoel en winderigheid.Darmen zitten niet tussen je oren.
Van darmen kan je diverse problemen krijgen.
Door bepaalde emoties kunnen darmen van streek raken…of juist niet.
Daarom hieronder een goed artikel.https://www.amc.nl/web/nieuws-en-verhalen/actueel/actueel/het-zit-niet-tussen-je-oren.htm?fbclid=IwAR3RL8Xs3QKr4Ti5HrtvSSIUA8U2gyETefoKzIOMvGVxrIduVrIXX1t6dnM

Els:
Beste Huub, ik zag op jouw website dat je daar een item had staan over darmproblemen.
Sinds 2005 is bij mij de diagnose fibromyalgie gediagnosticeerd.En ook heb ik veel last van de darmen.
Regelmatig diarree of verstopping.Ik heb aan mijn huisarts gevraagd om psylliumvezel en ik mag
zeggen dat het werkelijk helpt. Ik neem nu élke avond een glas water waar ik de psylliumvezel in doe.
Even flink roeren en direct opdrinken. Ik heb die met sinaasappelsmaak, dus goed weg te drinken.
Mijn ontlasting is nu veel beter. Heb niet meer zoveel last van diarree.

Ineke:
Hallo Huub, Al veel heb ik last van mijn darmen. Ik heb ook psylliumvezel gekregen en deze helpt bij mij
ook net zoals bij jou. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Jeanette:
Hallo Huub, ik ga regelmatig met de auto weg en moet soms lange ritten maken.
Voor mijn fibromyalgie niet altijd even lekker. Maar wat ook niet lekker is dat ik regelmatig

onderweg aandrang krijgt en dan nergens een toilet in de buurt is.
Dat is voor velen van ons een regelrechte ramp, Maar ik heb tegenwoordig van alles in de
auto liggen. Een deken, een emmer, toiletrollen en spray/lekker geurtje.
En als ik nou héél dringend moet kijk ik wel eerst of er ergens een stille plek is.
Dan doe ik een deken over me heen en ga op de emmer zitten. Doe dan mijn behoefte,
hoe vervelend dan ook. Spray bij de hand. Geen leuk verhaaltje, maar dat is even nu niet anders.
Het lucht in ieder geval wel op en kan ik weer verder rijden.
En de afsluitbare emmer leeg ik dan weer thuis.
En als het helemaal niet kan probeer ik snel een wegrestaurant te vinden.

Huub: Hallo Jeanette, Dat het geen leuk verhaaltje is dan maar zo, maar als je met bepaalde
problemen zit, kan het soms niet anders. Maar het is wel een oplossing als er geen toilet
bij de hand is.

Chris:
Hallo Huub, ik las op jouw website over de darmproblemen. Ook ik heb daar vreselijk veel

last van. Ben naar de huisarts daarvoor geweest. Hij schreef mij psylliumvezel voor.
Voor mij is dit een wondermiddel geworden. Meestal neem ik ’s avonds zo’n zakje met
psylliumvezel – suikervrij met sinaasappelsmaak. En ik merk dat dit middel bij mij
zéér goed werkt. Je de vezel in een glas, water erin en zéér goed roeren en snel
opdrinken. ’s Morgens kan ik nu goed naar het toilet en is mijn ontlasting veel
beter geworden. Niet meer hard…maar wel vast. Soms kan ik nu een avondje  overslaan.
De arts moet het wel voorschrijven als chronisch, anders zal je denk ik daarvoor moeten betalen.

Huub:
Ik heb deze psylliumvezel die jij beschrijft ook. Omdat het van mij chronisch is, krijg ik

deze psylliumvezel vergoed. Zoals jij zegt, een wondermiddel voor jou. Mag ik daarover
precies hetzelfde zeggen.
Ik heb psylliumvezel in sinaasappelsmaak. Laatst kreeg ik bij de apotheek ook
psylliumvezel maar dan in een andere smaak. Kon daar niet tegen. Hebben ze mij weer
snel de andere gegeven, Voor mij een uitkomst.

Dit stond op facebook 28 mei 2020

 

Misverstand: Als je vaak ongezond eet kun je Prikkelbare Darm Syndroom krijgen. Onjuist. Voeding is niet de oorzaak van…

Geplaatst door Prikkelbare Darm Syndroom Belangenorganisatie – PDSB op Woensdag 27 mei 2020

 

Een groot aantal patiënten met inflammatoire darmaandoeningen
profiteert van zelfmedicatie met cannabis

10 mei 2020

 

Nieuw onderzoek uitgevoerd door het Lambert Initiative for Cannabinoid Therapeutics aan de Universiteit van Sydney toont aan
dat een kwart van de Australiërs met inflammatoire darmaandoeningen cannabis gebruikte, meestal uit illegale bron,
om haar of zijn toestand te behandelen. Van de 838 respondenten gebruikte 25,3% cannabis of had eerder cannabis gebruikt
om hun symptomen onder controle te houden. Slechts 3 (1,4%) van de cannabisgebruikers ontving hun medicatie via legale,
door de overheid verstrekte kanalen.

Meer dan 90% van de consumerende gebruikers meldde dat cannabisgebruik hun symptoombestrijding verbeterde –
met de grootste voordelen voor buikpijn, stress, slaap, krampen en angstsymptomen. Het voordeel was echter minder
voor symptomen die samenhangen met ziektepathologie, zoals rectale bloeding,
obstructieve symptomen en ontlastingsfrequentie / consistentie / urgentie.
Patiënten met colitis ulcerosa die cannabis gebruikten, presteerden beter dan niet-gebruikers bij het meten van “kwaliteit van leven”

Bron: Stichting Patiënten Groep Medicinaal Cannabis
(PGMC)

Share This