Selecteer een pagina

Darmproblemen

Veel mensen met fibromyalgie klagen over darmproblemen. Het kan totaal verschillend zijn en het is elke dag dan maar weer afwachten wat de darmen zullen gaan doen. Diarree is natuurlijk heel erg vervelend, maar obstipatie ook. Obstipatie kan zelfs zéér pijnlijk zijn. Een groot aantal mensen met fibromyalgie kunnen of durven nergens naar toe te gaan waardoor het een sociaal obstakel wordt. Mensen blijven thuis en durven niet bij iemand op bezoek te gaan of iets te ondernemen omdat het toiletbezoek zelfs zéér regelmatig is.

Diarree

Obstipatie

Diarree

Diarree komt veelvoor bij fibromyalgiepatiënten. Het is een zinvolle reactie van het lichaam omdat het zorgt dat de schadelijke stoffen verdwijnen. Het is natuurlijk vervelend als je plotseling naar het toilet moet hollen. Er kunnen diverse oorzaken zijn voor het krijgen van diarree. Diarree wordt onder meer veroorzaakt door een infectie met bacteriën of virussen. Het slijmvlies van de maag en darmen is dan ontstoken. Buikgriep is de meest bekende vorm van diarree. Een virus is in dat geval de boosdoener. Maar ook teveel aan koffie, medicijnen en bepaalde voedingsstoffen kunnen diarree veroorzaken. Heftige emoties en psychische spanning kunnen mensen tevens met diarree opzadelen.

De verschijnselen
Doordat de darmwand geïnfecteerd is of geïrriteerd, kunnen de hoeveelheid voedingsstoffen en verteringssappen, waarin het voedsel is opgelost, de wand van de dunne darm niet passeren. Daardoor komt het als waterdunne ontlasting naar buiten. De samentrekkende beweging van de darmwand (peristaltiek) neemt toe, waardoor de darminhoud versneld en met kracht naar buiten wordt gewerkt. Pas dus op voor uitdroging als diarree lang aanhoudt

Drink veel water
Bij diarree moet je vooral veel vocht innemen. Diarree veroorzaakt namelijk een verlies van vocht en dat kan leiden tot uitdroging van het lichaam. Vooral kleine kinderen en oude of zieke mensen lopen risico op uitdroging. je kan dit voorkomen door veel water, kruidenthee of kleine hoeveelheden frisdrank te drinken. Mijd wel frisdranken met cafeine. Of drink kookvocht van rijst. Dit middeltje uit grootmoeders tijd is culinair misschien niet erg hoogstaand maar is wel heel erg doeltreffend. Voor zware diarree bij volwassenen kan je bij de apotheker zeker terecht voor middeltjes die het vochtpeil opkrukken. Er zijn ook eenvoudige middeltjes die je zelf kan maken. Zes theelepels suiker en één theelepel zout oplossen in een liter gesteriliseerd water.

Eet kleine porties
Eet vaker (6 keer per dag in plaats van 3 keer bijvoorbeeld) Zo kan je de dagelijkse hoeveelheid voedsel opdelen in kleine porties.

Soep
Kippenbouillon of groentesoep (vooral wortelsoep) is makkelijk te verteren en je krijgt tegelijk vocht binnen wat bijzonder belangrijk is. Niets gaat boven zelfgemaakte soep, want er zitten geen additieven of room in. Een goede hulp bij acute diarree….kook eventueel wat deegwaren mee, dan heb je een iets stevigere maaltijd.

Bepaalde voedingsmiddelen mijden
Alle fruit, behalve bananen
Rauwkost en peulvruchten (linzen, boontjes)
Melkproducten
Alle vette en zoete voedingwaren zoals gebak, chocolade, gerechten met saus, vlees en worstsoorten.

Eet zetmeelhoudende en magere eiwithoudende producten
Als de symptomen wat verminderen, mag je geleidelijk aan weer zetmeelhouden producten (vooral rijst) en magere vis of vlees (kip zonder het vet) op het menu zetten.

Neem liever geen medicatie tegen diarree
Als je deze tips volgt, gaat de diarree vaak na enkele dagen vanzelf over. Genesmiddelen zijn dus vaak overbodig. Die zijn vooral bestemd voor mensen die een lang traject moeten afleggen en dus niet gemakkelijk naar het toilet kunnen. Laat ze in andere gevallen voor wat ze zijn, want bij een infectueuze diarree kunnen ze de situatie nog verergeren.

Raadpleeg jouw huisarts
Raadpleeg jouw huisarts als je koort hebt, als er bloed in de ontlasting zit, als je heel vaak naar het toilet moet (meer dan 10 keer per dag) of als de diarree langer dan drie weken duurt. Diarree is een symptoom, geen ziekte. Ze kan wijze op een ernstige infectie of het begin van een chronische darmaandoening. Aarzel dus nóóit om naar jouw huisarts te gaan.

Obstipatie

Ja, en als fibromyalgiepatiënten last hebben van diarree kan het ook andersom zijn, namelijk obstipatie, hardlijvigheid of verstopping. We spreken van obstipatie als de stoelgang verscheidene dagen is weggebleven, de ontlasting buitengewoon hard en droog is en er met veel moeite uitgeperst moet worden. Dat kan een gevoel geven van buikpijn of vol gevoel. Obstipatie kan verschillende oorzaken hebben. Onder andere ziekte, bijwerking van medicijnen, vertraagde stofwisseling of van suikerziekte en een slecht functionerende dikke darm. Ook kan onjuiste voeding aanleiding geven tot obstipatie of een zittende levenswijze waardoor de buikspieren verslappen. Er zijn veel mensen die aandrang gaan onderdrukken en dus juist niet het toilet bezoeken.

Bij veel mensen leeft de gedachte dat ze aan verstoppen of obstipatie lijden als ze niet elke dag het toilet bezoeken. Maar dat is beslist niet het geval. De behoefte om naar toilet te gaan is bij iedereen verschillend. Er zijn mensen die elke dag gaan of zelfs drie keer per dag. Maar er zijn ook mensen die maar één keer per week naar het toilet gaan. Soms kan obstipatie leiden tot hoofdpijn en het ontstaan van spataderen omdat men veelvuldig perst. Tevens is de kans dan groot op aambeien en gebrek aan eetlust.

Gebruik dus vezelrijke voeding. Ga op tijd naar het toilet. Stel dus niet uit als je aandrang voelt, want anders dikt de ontlasting in. Zemelen geven een laxerende werking. Zemelen zijn te koop bij de drogist of reformwinkel. Gebruik dan zes afgestreken eetlepels per dag, vermengd met water, yoghurt, vla, karnemelk, gehakt en omelet. Zemelen zijn niet alleen goed maar ook lekker (tenminste voor veel mensen). Een dagelijkse wandeling kan goed doen en de stoelgang op gang brengen. Zorg dus voor voldoende lichaamsbeweging. Heb je een handicap of is bewegen moeilijker geworden, dan tóch proberen te bewegen op jouw eigen manier. Je hoeft niets te forceren. Blijf binnen je perken, zeg ik altijd! Kijk gewoon zélf tot hoever je kan en wilt gaan.

Voedingsvezels tegen constipatie
Constipatie is een veelal voorkomend probleem. En soms kan de aandoening hardnekkig zijn. In de meerderheid van de gevallen kunnen de transitproblemen opgelost worden door de voeding aan te passen, door het eten van vezels. Dat kunnen zowel oplosbaren als onoplosbare vezels zijn. De behandeling van constipatie hangt af van de duur en de ernst van de verstopping. Maar door eenvoudige wijzigingen in de levensgewoonten kan het al voldoende zijn om einde te maken aan dit ongemak. Het probleem kan worden opgelost door als eerste het verhogen van de vezelconsumptie. Vezels zitten vooral in groenten en fruit.
Er zijn twee soorten vezels. Dat zijn oplosbare en onoplosbare vezels.

Beide soorten zouden idealiter in dezelfde hoeveelheden gegeten moeten worden. Maar je moet natuurlijk niet gaan overdrijven. Téveel aan oplosbare vezels kunnen voor irritatie en pijn zorgen terwijl onoplosbare vezels verantwoordelijk kunnen zijn voor een opgeblazen gevoel.

Daarnaast is het noodzakelijk dat men veel drinkt, gemiddeld anderhalve liter per dag met een voorkeur voor water. Om doeltreffend te kunnen zijn, hebben vezels water nodig om op te zwellen. Zo wordt het volume en het gewicht van de ontlasting groter. Drinken moet u overigens niet alleen ’s morgens doen en tussen de maaltijden door, maar ook tijdens de maaltijden. Sommige dranken zijn dan weer niet aangewezen zoals: Koolzuurhoudende dranken (inclusief spuitwater), laxerende thee (sennebladeren, bastjeshoutthee of thee met hars), alcohol met gezoete wijn of fruit.

Oplosbare vezels
* Gedroogde abrikozen en dito pruimen en vijgen.
* Bruine bonen
* Spruitjes
* Mango’s, bananen, sinaasappelen, perziken, appels
* Worteltjes, gekookte spinazie, prei, tomaten, sla
* Gestoomde aardappelen

Onoplosbare vezels
* Amandelen, gedroogde dadels
* Volkorenbrood, zemelbrood
* Erwtjes, kikkererwten, linzen
* Gekookte prinsessenboontjes

Er zijn ook heel wat voedingswaren te koop die kunstmatig verrijkt worden met vezels, maar daarop hoef je niet noodzakelijk een beroep te doen. Een gevarieerde voeding biedt meestal voldoende hoeveelheid vezels.
Belangrijk is ook om regelmatig te bewegen. Lichaamsbeweging kan helpen om constipatie te bestrijden.


Gedeeltelijke bron: E-gezondheid.be

Share This