Selecteer een pagina

Hoofdpijn

Een vaak gehoorde klacht van fibromyalgiepatiënten is hardnekkige hoofdpijn. Ons hoofd heeft veel te verduren. Constant moeten we nadenken, problemen proberen oplossen, informatie opslaan die tegenwoordig overvloedig bij ons binnenkomt. Er zijn vele vormen van hoofdpijn. De meest voorkomende zijn: bijholte-ontstekingen, ontstoken kiezen of tanden, oogklachten, nekklachten, koorts en hersenschudding. Een verkeerde houding of hoge bloeddruk kan leiden tot zware hoofdpijn.

Verreweg de meest voorkomende is toch wel de spanningshoofdpijn. Bij spanningshoofdpijn zijn de spieren in hoofd en/of nek te strak gespannen. Daardoor worden de zenuwuiteinden geprikkeld en krijgen we hoofdpijn. Deze hoge spierspanning is meestal het gevolg van te hoge spanningen in het dagelijks leven. Soms kunnen die spanningen van korte duur zijn, maar veelal ook van lange duur. Er zijn tal van oorzaken zoals problemen op je werk of thuis, problemen in de huishouding, moeilijkheden met de kinderen of anderen in de omgeving, ruzie en ga zo maar door. Je moet maar eens opschrijven waarom je zo’n hoofdpijn hebt.

De verschijnselen van spanningshoofdpijn wordt gekenmerkt door een strak, constant drukgevoel met doffe pijn in het voorhoofd, bij slapen of in het achterhoofd. Meestal voelen we die pijn aan beide zijden van het hoofd, soms met een ‘bandgevoel’ om het hoofd. Bij langdurige hoofdpijn altijd de arts waarschuwen.

Oefeningen om hoofdpijn weg te masseren
1. Je kan ook lichte massage uitoefenen op het hoofd. Pak eens met beiden handen je voorhoofd vast, maar oefen geen druk uit. Adem diep in, even vasthouden en daarna uitademen.

2. Met beide duimen tegelijk in buitenwaartse richting (voorhoofd) strijken.

3. Dezelfde manier als hierboven omschreven kan je ook de ogen masseren. Dit alles zonder teveel druk.

4. Probeer als je er zelf bij kan met drie vingers precies onder aan de nek te wrijven in ronddraaiende bewegingen. Gewoon een hele lichte massage kan goed doen.

5. De richel boven de haargrens met beide handen masseren. Doe dit maar eens extra lang.

6. Dichtknijpen van de ogen. Doe dit een beetje overdreven en houdt ze circa 5 seconden dichtgeknepen. Ontspan nu en sluit de ogen normaal. Herhaal dit een aantal keren.

7. Rekoefening met de mond. Open de mond even zo wijd mogelijk, alsof je geeuwt. Sluit de mond langzaam. Dit enkele keren herhalen.

8. Oefening met de kaak. Open de mond zover mogelijk, maar beweeg de kaak verschillende malen van links naar rechts. Rustig aan doen.

9. Optrekken van de neus. Trek je neus op. Doe dit maar gerust overdreven alsof je een vieze lucht ruikt. Deze uitdrukking even vasthouden en daarna ontspannen.

Share This