Selecteer een pagina

Hyperventilatie

Bij fibromyalgiepatiënten komen ook deze klachten regelmatig voor. Hyperventilatie is geen ziekte, maar een reactie van het lichaam op angst en spanningen. Deze angst en spanningen beïnvloeden ons ademhalingspatroon en daardoor ontstaan deze klachten. Het geeft je vaak een tintelend gevoel om de mond, armen en vingertoppen, duizeligheid en het gevoel geen adem te krijgen. Voor heel veel mensen is dit een angstig gevoel. Men denk vaak dat je dood gaat. Je kan geen adem krijgen en krijg een beklemmend gevoel op de borst, hartkloppingen en hoofdpijn. Het gevoel alsof de wereld waarin je leeft niet meer je werkelijk wereld is. Het lijkt op een soort film dat voorbij trekt. Je krijgt ook het gevoel flauw te vallen, dubbelzien en misselijkheid. Je gaat zweten krijgt klamme of koude handen, gevoel van een opgeblazen buik, winderigheid. Men denk ook vaak dat er iets in de keel zit. Dat maakt je angstig. Door die angst zorg je zelf dat deze aanval wordt uitgelokt. Dit kan soms heel onbewust gebeuren. Soms alleen al krijg je zo’n aanval bij de gedachten zo’n aanval te krijgen. Zeer veel mensen gaan allerlei situaties mijden om maar geen aanval te krijgen. Ze gaan zich isoleren, ontwikkelen fobieën en kunnen daardoor depressief worden. Op deze manier neemt de hyperventilatie alleen maar toe.

Wat kan je er aan doen?
Maak gebruik van een plastic zakje. Zet deze rond neus en mond. Het zakje mag niet te klein zijn. Sluit het zakje niet helemaal af. Door het gebruik van het zakje ademt je je eigen adem opnieuw in. Doordat in de uitgeademde lucht veel koolzuur zit, wordt het gebrek aan koolzuur in het bloed opgeheven: de hyperventilatieaanval verdwijnt binnen één tot vijf minuten.

Probeer niet angstig te zijn als zo’n aanval komt. Juist dán wordt de aanval erger. Juist door een rustige buikademhaling zal de aanval minder worden.

Je kan zelf een aanval uitlokken door snel te gaan ademen. Je voelt dan de tintelingen opkomen. Juist nu, moet je dat plastic zakje leren gebruiken óf door die rustige buikademhaling te gaan doen. Je zal dan zien dat de aanval direct minder wordt en verdwijnt. Op deze manier wordt je ook jouw angst de baas. Probeer zoveel mogelijk angstige situatie te mijden, evenals problemen op huiselijk gebied of werk. Praat dan met zoveel mogelijk mensen over deze situatie. Er zijn altijd wel mensen die je willen helpen. Sluit jezelf niet af van de buitenwereld, want dan is de kans zéér groot de de aanvallen terugkomen. Praat met je partner en/of goede vriend, vriendin of familielid. Het kan ook zijn dat je bepaalde dingen in je leven moet veranderen. Schrijf eens voor jezelf op wanneer je deze aanvallen of aanval krijgt. Dan weet je ook waardóór het komt. En als je weet hoe het komt, dan kan je er ook iets aan (gaan) doen.

Buikademhaling
Leg je handen op je buik. Leg de vingers tegen elkaar aan. Dat is een beter gevoel. Adem nu heel langzaam, diep in. Je buik gaat dan omhoog en je voelt dat de vingers elkaar niet meer raken. Daarna langzaam uitblazen. Probeer bewust te worden van je ademhaling. Doe deze oefening regelmatig, ook als je niet gespannen bent. Het geeft je alleen al een fijn gevoel. Je voelt je weer MENS! Ik kan je alleen maar succes en sterkte toewensen.

Share This