Selecteer een pagina

 

 


Uit mijn boekje:

Emoties en gevoelens van chronische patiënten.
Auteur: Huub Fest

Ik hoor veel mensen zeggen dat ze al een stuk rustiger worden als ze alles op een rijtje hebben gezet.
De spanningen in de spieren worden dan steeds minder, waardoor ook de pijn vermindert.
Als je zo veel mogelijk problemen achter je laat, heb je meer tijd voor bezigheden die je ontspanning geven.
Het is belangrijk om inspanning en ontspanning tijdig af te wisselen.
Zorg dat je in balans blijft. Probeer op gelijke voet te blijven met wat je aankunt.
Gebruik je bijvoorbeeld een rolstoel om lange afstanden te overbruggen, dan merk je vanzelf dat je,
juist door het gebruik daarvan,daarna nog wat energie overhebt.
Dit is erg belangrijk,omdat je daarmee weer andere leuke dingen kunt doen. Rust.
Het woord zegt het al. Niet actief . Stil.
Eventjes rustig aan doen. Laat alles maar eens eventjes liggen. Leg alles maar eens eventjes naast je neer.
Bekijk dit alles eens met andere ogen. Positief. Door positieve rust voel jij jezelf.
Door deze positieve rust kun je beter slapen,
waardoor je spieren ontspannen.
Je krijgt dan ook weer innerlijke vrede. Maak je daarom ook niet zo druk om allerlei kleine dingen waar je niets
aan hebt en die alleen maar je energie opvreten.
Wat is het soms heerlijk om een dag niets te doen. Gewoon helemaal jezelf zijn.
Gewoon een toestand van vrede in jezelf.
Ik gebruik regelmatig het woordje ‘gewoon’, en waarom? Omdat je moet proberen hiervan een gewoonte te maken.
Verdeel je tijd. Een dagje niets doen kan zálig zijn. Gewoon een dagje helemaal voor jezelf. Lekker uitrusten,
niet alleen je lichaam rust gunnen, maar ook je hoofd.
Een dagje naar het strand, zwemmen in verwarmd water, een kuurtje om jezelf even lekker op te peppen,
als het kan een rustige wandeling in het bos. Genieten van de jaargetijden.
Genieten van de kleinste dingen die zo mooi kunnen zijn. Blij zijn om de dingen, hoe klein ook, die je allemaal nog wél kunt.
Gewoon zo’n dagje. Daar wordt je weer helemaal MENS van. Jezelf een schouderklopje geven is ontzettend belangrijk.

Share This